søndag den 5. april 2015

Påskelørdag en "skidt" dag!

Ej hvor var jeg uheldig i dag. Det blev en rigtig "skidt" dag! Lars var ude og handle, og jeg tænkte jeg ville gå ham i møde. Pludselig skulle jeg hilse på fortorvet! Jeg er nu gul, blå og grøn på knæ, hofte og hænder. Uhm... måske skulle jeg bare være blevet hjemme!

Mht. hvorfor det nu blev en skidt dag, så elsker jeg at vide hvorfor vi gør ting på bestemte tidspunkter. Lad mig give et eksempel: Hvorfor spiser vi skidne æg påskelørdag?  Endelig fandt jeg svaret, og det var selvfølgelig på Den Gamle Bys fb side. Her er hvad de skrev:


Opskrift på skidne æg som i 1864
Skidne æg smager skønt. Sit navn fik retten, fordi man traditionelt spiste æggene til frokost i dag - påskelørdag – der også blev kaldt "skiden lørdag". I gamle dage måtte man hverken arbejde eller gøre rent på helligdage, så påskelørdag var hjemmet beskidt efter skærtorsdag og langfredag. 
I Købmandsgårdens køkken fra 1864 laver tjenestepigerne skidne æg i dag påskelørdag og i morgen, og hvis du er heldig, får du en smagsprøve. Du kan også selv forsøge dig med den historiske opskrift, de bruger:


SKIDENÆG MED RISTET BRØD 
10 æg, mel, mælk, smør, sennep og flæsk
Æggene koges til de er hårdkogte. De pilles og halveres på langs og lægges med den buede side opad på et serveringsfad. Der laves mælkesovs af mel, smør og mælk. Sovsen tilsættes sennep og hældes over æggene. Brødet gisnes (ristes) på en pande.
Til retten serveres stegt flæsk.

De 2 kort jeg fik lavet i dag.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar